Boester creëert groei - Workshops

Workshops

Organisaties zijn vaak onvoldoende in staat om met de onzekerheden van innovatie om te gaan.

Veel voorkomende vragen die leven zijn:

  • Hoe creëren we de juiste cultuur en mindset om innovaties tot stand te laten komen?
  • Hoe betreden we een nieuwe markt en genereren we daar nieuwe omzet?
  • Wat kunnen we leren van innovatieve startups en initiatieven in andere industrieën?

Leer hoe onze programma’s uw innovatie vaardigheden en cultuur verhogen.

top

Business model innovatie

Steeds vaker wordt er gesproken over 'business model innovatie', voorbeelden zoals die van Spotify, Google, Apple, e.d. spreken daarbij tot de verbeelding.

Maar wat is business model innovatie nu precies? Hoe kan uw organisatie daarvan profiteren? En hoe pakt u dat aan? Krijg praktische antwoorden en inspiratie tijdens deze 2-daagse workshop. Tijdens zeer interactieve sessies combineren we succesverhalen met mislukkingen, en 'lessons learned' met interactieve oefeningen. Bovendien presenteren we business model sjablonen die de deelnemers direct in hun dagelijkse praktijk kunnen toepassen.

Neem contact op

2 daags programma Business model innovatie

De ins en outs van business model innovatie (1 dagdeel)

  • voorbeelden ter inspiratie en warming up
  • hoe complete sectoren op zijn kop gaan
  • wat is een business model?
  • wat betekent dit voor uw organisatie?

Creatief met business modellen (1 dagdeel)

  • overzicht van verschillende business model bouwstenen
  • gedetaileerde analyse van een aantal praktijk cases
  • het business model canvas

Interactieve workshop and pitch sessies (2 dagdelen)

  • ontwerpen van nieuwe business modelen (in groepen)
  • evaluatie van de concepten
  • pitchen van de resultaten
  • round-up sessie
top

Kansen genereren

Start-ups hebben een drive om de wereld te veranderen. Zij zien kansen waar anderen ze laten liggen. Wat doen zij anderes dan (grote) bedrijven? Wat kan uw organisatie van hen leren?

Deze 2-daagse training biedt gestructureerde start-up tools en technieken om uw team te helpen sneller en kosteneffectiever kansen te genereren en deze om te zetten in nieuwe omzet. Van een juist begrip van de klantbehoeften tot het creëren van zakelijke prototypes. Geen saaie lezingen, maar een hands-on workshops op basis van oefeningen die direct in de praktijk worden gebracht.

Neem contact op

2 daags programma Kansen genereren

Wat kunnen we leren van Start-ups, en waarom (1 dagdeel)

  • voorbeelden ter inspiratie en warming up
  • waarom organisaties het start-up model adopteren
  • de mindset: start klein, experimenteer, valideeer in de praktijk, itereer

Start-up methodieken en technieken (1 dagdeel)

  • introductie tot de Lean Start-up methodologie
  • het belang van Customer Journeys en Prototyping
  • leer van je 'goedkope' fouten
  • creeren van tastbare kansen (in groepen)

Ontwikkelen en valideren van kansen (1 dagdeel)

  • inzicht verkrijgen in en betrekken van stakeholders
  • verkrijgen van 'real-customer-feedback', dmv eenvoudige protypes
  • testen en valideren van het business model
  • itereren

Pitch sessies (1 dagdeel)

  • story-telling
  • pitchen van de concepten en de eerste feedback van de klant
  • conclusies en round-up sessie

Optioneel: pizza sessie (avond tussen dag 1 en 2)

  • fun en start-up mindset
top

Innovatie bootcamp

Bestaande bedrijven hebben een ongelooflijke potentie om te innoveren. Doordat innovaties echter vaak op dezelfde manier worden gemanaged als de bestaande business, sterven de meeste kansen een vroege dood. Hier kunnen zij veel leren van start-ups die klantfeedback prefereren boven het business plan. Innovatie wordt immers gedreven door mensen, niet door bedrijfsprocessen.

Ons innovatie bootcamp geeft uw team een platform om gedragen nieuwe business ideeën te ontwikkelen. Door intensieve begeleiding zorgen wij er voor dat de teams ideeën omzetten in kansen, deze concretiseren in een werkelijk prototype, het testen op de markt en de resutaten daarvan aan u en elkaar pitchen.

Het proces is zeer vergelijkbaar met de manier waarop start-ups hun ideeën ontwikkelen en aan investeerdes pitchen.

Neem contact op

4 daags programma Innovatie bootcamp

Het expeditie plan (met opdrachtgever)

  • vaststellen van de scope van de innovatie bootcamp (thema, type innovatie, verwachte resultaten, …)
  • samenstellen van de bootcamp teams
  • vastleggen van het commitment van alle betrokkenen
  • inventariseren van de eerste ideeen

bootcamp deel 1: Probleemgericht concepten ontwikkelen

dag 1 - start om 14.00 uur

  • presentatie van alle ideeen
  • teams starten met de uitwerking van de ideeen (acties, taken, stakeholders, …)
  • creatieve avondsessie (met pizza's)

dag 2 - start om 09.00 uur

  • uitleg start-up framework en tools
  • start-up ontwikkeling van ideeen
  • designers worden aan de teams toegevoegd om de eerste prototypes vorm te geven
  • teams eindigen met een helder business model en een eerste prototype

2-wekelijkse validatie periode: Marktgericht producten ontwikkelen

  • net zoals een echte start-up, gaan de teams de echte klant ontmoeten
  • daar wordt hun prototype getest en gevalideerd
  • er wordt additionele data verzameld door research en klant interviews
  • feedback wordt geanalyseerd en het hele proces wordt nog eens doorlopen

bootcamp deel 2: Marktgericht producten ontwikkelen

top